Co to jest CRM?

CRM – (ang. Customer Relationship Management – Zarządzanie Kontaktami z Klientami) – program komputerowy dedykowany utrzymywaniu kontaktu z klientami. Wewnątrz firmy jest on centralnym miejscem wymiany informacji o danych klienta oraz jego historii np.:

  • dane teleadresowe
  • źródło pozyskania klienta
  • historia kontaktu np. e-mail, telefon, fax
  • dokumenty wymieniane pomiędzy firmą a klientem
  • osoba odpowiedzialna za kontakt
  • zlecenia złożone przez klienta – zrealizowane, będące w toku lub planowane

Centralizacja informacji wiąże się  ze zmianą jej przepływu – daje to gwarancję że wraz z utratą pracownika nie odejdą klienci ani żadna ważna informacja na ich temat nie zostanie utracona.

Klasyczny obieg informacji w firmie
Klasyczny obieg informacji w firmie
Obieg informacji w firmie z CRM
Obieg informacji w firmie z CRM

Dzięki CRM na podstawie zebranych wcześniej informacji możliwe jest dostarczanie do klienta profilowanych ofert handlowych takich jak cenniki czy katalogi produktów.

Narzędzia do zarządzania relacjami z klientami efektynie pomagają osiągnąć takie cele jak:

  • Uproszczenie procesów sprzedaży i marketingu
  • Zwiększenie wydajności sprzedaży
  • Lepsza obsługa klienta
  • Lepsze profilowanie klienta i oraz targetowanie ofert
  • Zmniejszene kosztów
  • Zwiększenie udziału w rynku
  • Wzrost ogólnej rentowności firmy