CRM – (ang. Customer Relationship Management – Zarządzanie Kontaktami z Klientami) – program komputerowy dedykowany utrzymywaniu kontaktu z klientami. Wewnątrz firmy jest on centralnym miejscem wymiany informacji o danych klienta oraz jego historii np.:
- dane teleadresowe
- źródło pozyskania klienta
- historia kontaktu np. e-mail, telefon, fax
- dokumenty wymieniane pomiędzy firmą a klientem
- osoba odpowiedzialna za kontakt
- zlecenia złożone przez klienta – zrealizowane, będące w toku lub planowane
Centralizacja informacji wiąże się ze zmianą jej przepływu – daje to gwarancję że wraz z utratą pracownika nie odejdą klienci ani żadna ważna informacja na ich temat nie zostanie utracona.
![Klasyczny obieg informacji w firmie](https://www.anhor.com.pl/wp-content/uploads/2024/05/obiegklsm.jpg)
![Obieg informacji w firmie z CRM](https://www.anhor.com.pl/wp-content/uploads/2024/05/obiegcrmsm.jpg)
Dzięki CRM na podstawie zebranych wcześniej informacji możliwe jest dostarczanie do klienta profilowanych ofert handlowych takich jak cenniki czy katalogi produktów.
Narzędzia do zarządzania relacjami z klientami efektynie pomagają osiągnąć takie cele jak:
- Uproszczenie procesów sprzedaży i marketingu
- Zwiększenie wydajności sprzedaży
- Lepsza obsługa klienta
- Lepsze profilowanie klienta i oraz targetowanie ofert
- Zmniejszene kosztów
- Zwiększenie udziału w rynku
- Wzrost ogólnej rentowności firmy