Co to jest CRM?

CRM - (ang. Customer Relationship Management - Zarządzanie Kontaktami z Klientami) - program komputerowy dedykowany utrzymywaniu kontaktu z klientami. Wewnątrz firmy jest on centralnym miejscem wymiany informacji o danych klienta oraz jego historii np.:

  • dane teleadresowe
  • źródło pozyskania klienta
  • historia kontaktu np. e-mail, telefon, fax
  • dokumenty wymieniane pomiędzy firmą a klientem
  • osoba odpowiedzialna za kontakt
  • zlecenia złożone przez klienta - zrealizowane, będące w toku lub planowane

Centralizacja informacji wiąże się  ze zmianą jej przepływu - daje to grarancję że wraz z utratą pracownika nie odejdą klienci ani żadna ważna informacja na ich temat nie zostanie utracona.



Klasyczny obieg informacji w firmie

Klasyczny obieg informacji w firmie

Obieg informacji w firmie z CRM

Obieg informacji w firmie z CRM



Dzięki CRM na podstawie zebranych wcześniej informacji możliwe jest dostarczanie do klienta profilowanych ofert handlowych takich jak cenniki czy katalogi produktów.

Narzędzia do zarządzania relacjami z klientami efektynie pomagają osiągnąć takie cele jak:
  • Uproszczenie procesów sprzedaży i marketingu
  • Zwiększenie wydajności sprzedaży
  • Lepsza obsługa klienta
  • Lepsze profilowanie klienta i oraz targetowanie ofert
  • Zmniejszene kosztów
  • Zwiększenie udziału w rynku
  • Wzrost ogólnej rentowności firmy